Prin gaura cheii

Incredibila Indie

Posted on: October 21, 2009

Imaginea mea despre India a fost probabil prea mult influentata de Maitreyi. Cand spuneam India, primul lucru care imi vine si acum in minte este Taj Mahal-ul. Stiam ca nu toti indienii locuiau intr-un palat, nu am fost chiar atat de naiva.  Dar mi s-a parut intotdeauna o tara misterioasa, care poate ar merita descoperita. Este si imaginea pe care ei o promoveaza in lume.

Aceeasi parere despre India mi-am pastrat-o si dupa aparitia colegelor “peninisulare”, imbracate in sari, invaluite in miros de santal si acompaniate de zgomotul fin de clopotei. Desi erau foarte diferite de impresia pe care ti-o creez uitandu-te la filmele lor. Dar din mai mult de un miliard de oameni tot gasesti 100 de actori frumosi. Indienii veniti in delegatie in Romania erau oameni obisnuiti, cu bune si rele. Si aveau undele obiceuiri mai ciudate, dar era cumva de asteptat. Pe mine m-au socat ca umblau desculti sau in sosete prin birou. E drept ca aveam mocheta, dar totusi…

Insa povestile colegilor plecati acolo, pentru mai mult sau mai putin timp au fost cele care mi-au schimbat parerea despre India pentru totdeauna.

In primul rand, in India, totul miroase altfel. Aeroportul ” pe care atunci cand am pasit prima data ne-a izbit o caldura umeda si mirosuri “ciudate”, cu care noi nu suntem foarte obisnuiti. Nu poti sa zici ca pute, mai ales ca acum stiu cum ii sa puta, dar atunci ni s-a parut ca … cam pute… Nu era deranjant, dar era putin intepator…“, camera de hotel, “In camera era ok, cam 3 stele la noi in romania, cu clima, tv/dvd, tot ce trebuie… dar… mirosea ciudat. Nu stiam atunci, dar camera noastra ii locul in care ne place cel mai mult in India. Pana acum.

Nu numai aerul miroase altfel in India. Mancarea are cu totul alt miros si gust decat cea cu care suntem noi obisnuiti.  De asta probabil ca este destul de greu de mancat pentru europeni. ” Aici la cantina lor e 0.5 euro o masa, dar dupa ce mananci de 3 ori ti se acreste. Ei zic ca ii diferita mancarea, dar noua ni se pare la fel: orez cu chestii ciudate si lipie care intradevar difera de la o zii la alta. Am fost si la un restaurant indian aici in apropiere, dar tot cam ca la cantina era, doar ca era mai diversificat si cat de cat mai ok… ” La cantina, mancarea este de 3 feluri: vegetariana picanta, vegetariana mai putin picanta si ne-vegetariana. Oricum si cea mai putin picanta este foaaarte picanta pentru gusturile europene. Iar carnea gatita primeste un gust ciudat din cauza condimentelor si nu poate fi mancata.

India mai insemna si un amestec permanent de bogatie si saracie. De exemplu, sediile firmelor pot arata mult mai bine decat ce vezi in Romania sau poate in orice alta tara europeana. Si au oameni platiti care sa iti aduca ceai sau cafea la birou. Si este vorba de o firma de IT. “In fiecare zii mergem la lucru, unde e muult mai fain ca in TM. Stam pana seara, apoi mergem sa mancam si dormim.” Dar, pentru ca mereu exista un dar, nu poti sa lasi nimic de mancat la birou (de genul biscuiti… ) pentru ti le mananca sobolanii. De unde vin? De peste tot, din zonele de langa sediul firmei. In India, langa cele mai frumoase cladiri exista zone sarace, unde oamenii stau in corturi sau in “case” improvizate din diverse materiale.

Sunt zone care arata foarte bine si sunt altele prin care iti e frica sa treci. Hotelul in care au stat colegii mei era intr-o zona mai buna.  “Stam ff aproape de un parc software [sediul IBM, DELL, Microsoft care, apropo, au aici niste cladiri cum n-am mai vazut nici in Germania] si aici curg non-stop tineri care merg la lucru.” Sau, unde au centre comerciale moderne, este iar destul de ok sa te plimbi, desi este mult mai inghsuiala decat la noi, ceea ce e cumva si de asteptat. “In primul nostru weekend am fost la un mall, The Forum sau Forum Mall. E fain mall-ul, cam ca la noi in TM, dar de 2-3 ori mai aglomerat decat ii la noi duminica. Indienii astia chiar is multi, si la mall s-a vazut. Am fost si la un pub englezesc si am mancat cartofi prajiti si chestii cat de cat mai ok. O masa ok ne-a costat 10euro/persoana. Pacat ca nu putem manca in fiecare zi acolo ca e cea mai buna mancare ce am mancat-o pana acum.”  In schimb, in drum spre lucru, treceau prin niste zone ale orasului care de-a dreptul te speriau. “Am trecut pe langa saracia saraciilor, ca nu credeam ca exista la oras asemenea chestii: oameni care stau in corturi facute cum le faceam noi in copilarie, doar ca au ceva sa se protejeze de ploaie. Isi faceau mancare in fata casei. Am trecut pe langa un rau si se spalau intr-o apa asa de verde si puturoasa si plina de bule albe… ma rog… a fost un mic soc. In general, la noi in zona e mizerie mai ales de la constructii, dar si tot felul de mirosuri de chestii in degradare. Dar in zona asta era foarte nasol.

Ce parere aveti de traficul din Timisoara, sau din Romania? Vi se pare infernal? Credeti ca nu se poate mai rau? Insemna ca nu ati fost in India.  “Nu se folosesc prea mult de oglinzi, chiar sunt masini din fabrica care nu au oglinzi pe stanga (ei conduc cu volan pe dreapta). Soferii nostri is meseriasi, si spun asta pt ca ne-am mai carat si cu Autos, niste chestii galbene, cu 3 roti si fara geamuri si doar 2 locuri, in spate. Alea polueaza cel mai mult aici si sunt multe de tot… cica vreo 7-800.000… sper ca am inteles bine. Nu au transport in comun, adica nu au deca niste autobuze nasoale de tot, care tot timpul is pline (cand le-am vazut noi), si majoritatea se deplaseaza cu autos astea…”  Si in plus, pietonii nu exista in trafic. Fiecare este pe cont propriu acolo. Chiar si politia, cand dirijeaza, dirijeaza doar masinile. “In primele zile ne-am speriat de modul lor de condus, mai ales ne e frica ca o sa calce pietoni. Desi ni s-a parut incredibil, nu am vazut inca sa se loveasca masini intre ele, si aici toate lumea “se respecta” in trafic. Regula pare simpla: vreau sa fac ceva, claxonez… daca ala se da la o parte/ma lasa sa il depasesc e ok, ma bag… altfel, stau la locul meu. In schema asta intra doar masini/motoare, fara pietoni. Pietonii trec strada cand apuca, printre masini sau fugind de ele. Nu se respecta trecerile de pietoni iar cand sunt politisti in intersectie (tot timpul is seara cand mergem acasa) astia nu au treaba decat cu masinile.

In asemenea conditii, trecutul strazii devine o aventura. “Noi avem aici aproape o Pizza Hut, la care mancam des (vegetarian, ca am mancat carne si nu mi-a placut). Ca sa ajungem la Pizza Hut trebuie sa trecem un drum foarte aglomerat. In prima zi am avut niste emotii nasoale… A doua zi am stat 5 minute pe mijlocul drumului (e refugiu, deci nu am stat pe benzi) si apoi am tasnit in fata masinilor cand aveam putin loc. Cam asa trecem noi strada in fiecare zi, dar variaza intervalul intre 1-5 minute.

Si, de la atatea masini, inevitabil aerul devine irespirablil, asa ca poluarea in orasele mari este incredibila. “Noi mergem cam 30 min pana acasa, iar dupa vreo 20 deja incepe sa te doara capul si burta… asta a fost in prima zi, ca acum respiram prin bluze.” Si sa nu uitam de zgomotul infernal pe care il produc. “Cateodata nu prea pot sa dorm bine noapte ca aud claxoane de masini si te tot trezesc. Eu stau rau la capitolul asta, asa ca aseara mi-am pus dopuri de vata in urechi si a fost ok.” Si unde mai pui ca au avut suficient noroc sa fie cazati langa un aeroport “Mai trec si avioane din cand in cand, asa la 15-30 minute… dar cu astea ne-am obisnuit. Suntem chiar langa pista de decolare, si cand decoleaza un avion mai mare pur si simplu simti cum vibreaza aerul… e misto, mai ales ca pe la 12 noaptea decoleaza nu stiu ce cursa, trebuie sa ma uit.

Si oamenii… oamenii sunt in general amabili, atunci cand nu incearca sa faca poze cu tine la gradina zoologica. “pana acum, doar la taxi incearca sa te tapeasca dar poti negocia si oricum is multi, si pana la urma gasesti unu care sa puna aparatul si sa fie ok. Taxiul ne costa putin cam 20-30 minute de mers (3-4km aproximam noi) dam 1 euro.

Si poate cea mai mare problema o reprezinta posibilitatea destul de mare de a te inbolnavi acolo. Colegii mei aveau asigurare si cand a fost cazul, au fost dusi la un spital privat… dar in general, de la un spital normal cred ca pleci cu mai multe boli decat ai avut cand ai intrat.

In cazul celor mai multi care au fost pe acolo, a fost ce mai saraca tara in care au fost. Totusi eu mi-am pastrat curiozitatea, desi probabil ca m-as duce acolo cu mai multe rezerve si mi-as face si vaccinurile inainte.

2 Responses to "Incredibila Indie"

N-ai zis nimic de Gange :))

Colegii mei au fost in sudul Indiei, destul de departe de Gange… si nu au avut nimic de zis despre el. Dar daca stii vreo poveste, you can share…😛

Leave a Reply

Categories

Archives

Let’s Do It, Romania! Sa pastram Romania curata! ROMANE, FII MAI NEAMT!
October 2009
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
