Marseille, France

A trecut ceva timp de cand am fost plecata, mi-am tot facut curaj sa scriu, si iata in sfarsit am reusit sa public articolul.

Am fost plecata in Franta la sfarsitul anului trecut, la Marsillia mai exact. Se spune ca este cel mai frumos oras al Frantei, dar din punctul meu de vedere este si cel mai frumos oras din Europa, cel putin prin prisma oraselor pe care le-am vazut pana acum.

Marsilia e un oras vechi, care s-a dezvoltat pe un port, si ce e cel mai frumos este ca francezii chiar stiu sa pastreze si sa exploateze ceea ce au. Marsillia este acum un oras-statiune (un fel de constanta adica, dar incomparabil mai frumoasa, si mai primitoare). Ceea ce mi-a placut mult (si n-am prea vazut prin alte orase in Europa), a ca orasul are foarte multe spatii verzi, gradini, parcuri, multi copaci, plaje si natura se imbina frumos (si parca de la sine) cu urbanismul.

Ceea ce m-a surprins a fost ca aproape toti locuitori practicau sport. Pe strazile marginase vedeai tineri, batrani si copii care alergau, mergeau cu bicicleta, cu rolele, etc. am vazut chiar si o mama care is plimba copilul in carucior, in timp ce era pe role. Si n-am prea vazut grasi (si nu ma refer la obezi, ci la persoane mai corpolente – “durdulii” daca pot spune asa), cred ca as putea numara pe degetele de la o mana cati am vazut intr-o saptamana. Si bineinteles cu toate aste venea si mancatul sanatos, inclusiv la cantina hostell-ului unde stateam se servea mancare “sanatoasa”. Nu cred ca am mancat atata salata in jumatate de an cat am mancat acolo intr-o sapatmana.

Un alt lucru frumos este faptul ca Marsilia se afla intre doua forme de relief: munte pe de o parte, si mare pe de alta parte. Si chiar si in oras poti simti diferenta daca te duci in punctele de la o altitudine mai mare. Pe scurt: Marseille-zii se pot duce vara la mare si iarna la schi. Sincer, sunt putin invidioasa pe ei, pentru ca orasul este minunat, si de fiecare data cand ma gandesc la el ma gandesc cate lucruri as putea face daca as sta pe acolo. De exemplu sa ma plimb in fiecare zi pe plaja, si vara, cand am o zi stresanta sa ma duc seara sa fac o baie in mare…

Despre bucataria franceza nu prea are rost sa vorbesc, pentru ca stiti cu totii ca au gusturi rafinate si gatesc foarte sofisticat, dar bine. Mi-am dat seama ce mare este difernta la mancarea de scoici atunci cand le gatesti proaspete, fata de scoicile congelate pe care le gasesti prin Timisoara, chiar si la restaurantele cu pretentii.

Din punctul de vedere al cetatenilor din Marsilia, un aspect care m-a socat putin a fost numarul mare de culoare de acolo. Stiam ca Franta are multi locuitori care provin din fostele colonii franceze din Africa, nu asta m-a mirat, ci numarul lor mare. Iar la pensiunea unde am stat, una din femeile care faceau curat era om si imbracata exact cum le-am vazut imbracate in filmele americane. Iar Marseille-zii, asa amestecati cum sunt sunt forte mandrii de orasul lor, si chiar fanatici cand vine vorba de echipa de football locala: Olimpique Marseille. In perioada in care am stat am nimerit un meci, iar ghizii nostrii erau foarte ingrijorati sa nu ne intalnim cu galeria in timp ce ne plimbam prin oras.

In plin centru o data la cateva zile se organiza un fel de piata, dar cum sunt pe la noi cele de la marginea orasului: cu haine, pantofi, scule, biciclete, manacre, etc. si toata lumea se aproviziona de acolo. Dar ce mi-a placut la piata asta a fost ca aveau niste tarabe cu mirodenii, si cand zic mirodenii, zic sute de sortimente de mirodenii, atat uscate si ambalate cat si proaspete. Si doamnele veneau la cumparaturi cu mini catzeii (bichon francez) pe care iti era frica sa nu ii calci, atat erau de mici.

Am sa inchei aici, voi atasa in curand si cateva poze, si daca veti avea vreodata ocazia sa mergeti pe acolo, va recomand cu caldura sa o faceti. Marsillia este un oras minunat, si un excelent punct turistic (desi este putin cam scump). Dar din punctul meu de vedere merita sa economisesti putin in timpul anului ca sa iti petreci un concediu pe malul Marii Mediterana, in Marsilia.

8 thoughts on “Marseille, France

  1. foarte util si vibrant. Totusi cam scurt! Doresc sa merg in Iunie spre Barcelona prin Marsilia. Acum din oprirea de 2 zile ma bate gandul s-o mai lungesc. Mai da-mi motive suplimentare te rog!

    1. Din pacate, nu stiu cand va avea mami timp sa scrie pe blog… dar orasul clar merita vizitat. Si pe mine m-a convins, desi nu stiu cand voi avea timp si drum pe acolo.

  2. retus: am observat ca toate incadrarile de ghilimele sunt suspendate din filtre. dupa cuvantul vizitezi urmeaza calanque.

  3. ce este asa teribil sa vezi calanque? tarmuri de mari calcaroase sunt superbe in Croatia. Le-am vazut si sunt teribile! Dar se compera cu frantuzestile Calanque?
    Spune-mi te rog daca sunt ferma in jurul Marsiliei. Undeva unde pot petrece o zi in meniu ca iepure, potarniche, fromagerii, paine de casa, ceva ca-n Garagantua…..

    1. in primul rand nu am spus ca e teribil: Un alt lucru frumos este faptul ca Marsilia se afla intre doua forme de relief: munte pe de o parte, si mare pe de alta parte. Si sunt mai frumoase ca in Croatia.
      in al doilea rand nu am vizitat prea multe restaurante, am stat o perioada prea scurta. (daca asta era intrebarea)

Leave a comment